I Rotterdam finner vi Europas största hamn. Där kan man se enorma fartyg från hela världen och höga kranar, som man sällan skådar. Hamnen i sig är helt klart värt ett besök och för den som vill, går det även ett flertal olika båtturer. Dessa ger dig chansen att se den gigantiska hamnen även från sjösidan. Hör er gärna för inne i staden innan ni åker ut till hamnen, det finns båtturer för alla plånböcker.

Det viktigaste för hamnen i Rotterdam är den petrokemiska industrin och hantering av styckegods. Hamnen fungerar som en viktig transitpunkt för transport av bulk och andra gods mellan den europeiska kontinenten och andra delar av världen. Från Rotterdam transporteras gods med fartyg, flodpråm, tåg eller väg. Sedan 2000 har Betuweroute, en snabb lastjärnväg från Rotterdam till Tyskland, varit under uppbyggnad. Den holländska delen av denna järnväg öppnade 2007. Stora oljeraffinaderier ligger väster om staden. Floderna Meuse och Rhen ger också utmärkt tillgång till inlandet.

Hamnen i Rotterdam är 105 kvadratkilometer stort och sträcker sig nu över ett avstånd av 40 kilometer. Den består av stadens historiska hamnområde, inklusive Delfshaven, Maashaven / Rijnhaven / Feijenoord-komplexet, hamnarna runt Nieuw-Mathenesse, Waalhaven, Vondelingenplaat, Eemhaven, Botlek, Europoort, som ligger längs Calandkanaal, Nieuwe Waterweg och Scheur och det återvunna Maasvlakte-området, som projicerar i Nordsjön. Rotterdam hamn ligger i mitten av Rhen-Meuse-Scheldt-deltaet. Rotterdam har fem hamnar inom sina gränser – drivs av separata företag under den övergripande myndigheten i Rotterdam.

Rotterdam består av fem distinkta hamnområden och tre distributionsparker som underlättar behovet av ett inlandet med över 50 000 000 konsumenter över hela Europa.

Bild: Micheile Henderson on Unsplash
Källa: Delvis omskriven Wikipedia